Od lichtenštejnské železárny k národní kulturní památce - 40 let od zpřístupnění památky veřejnosti a 10 let od zapsání na seznam národních kulturních památek České republiky

Ondřej Merta

V letošním roce jsme si připomenuli výročí čtyřiceti let od zpřístupnění „Expozice železářství – vývoj železářství ve střední části Moravského krasu“ v objektu Kameňáku, modelárny lichtenštejnské železářské huti v Josefově u Adamova, dnešní Staré huti u Adamova. Tento počin v podstatě ukončil proces rekonstrukce objektů huti, i když původní plány byly podstatně velkorysejší. Současně uběhlo deset let od zařazení vysoké dřevouhelné pece a objektu Kameňáku na seznam národních kulturních památek České republiky. Předložený text stručně shrnuje historii této významné technické památky, přináší krátký popis jednotlivých částí areálu a o něco podrobněji se věnuje tomu, co zpřístupnění expozice předcházelo a též tomu, co následovalo.

From the Liechtenstein Ironworks to a National Cultural Monument - 40 years since the monument was opened to the public and 10 years since it was listed as a National Cultural Monument of the Czech Republic

This year we commemorated the fortieth anniversary of the opening of the „ History of ironmaking - the development of ironmaking in the central part of the Moravian Karst“ in the building of Kameňák, the pattern house of the Liechtenstein ironworks in Josefov by Adamov, today‘s Stará huť u Adamova. This venture essentially ended the process of reconstruction of the smelter buildings, although the original plans were much more generous. At the same time, ten years have passed since the listing of the blast furnace and the Kameňák building on the list of national cultural monuments of the Czech Republic. The text presented here briefly summarises the history of this important technical monument, gives a short description of the individual parts of the site and goes into a little more detail about chat preceded and followed the opening of the exhibition.

Experimentální ražba repliky pražského groše

Ražba repliky pražského groše
Jaroslav Jelínek, Alena Selucká

Předmětem příspěvku je rekonstrukce ruční ražby pražského groše z období Václava II. (1278–1305). Cílem bylo dosáhnout co nejvěrnějšího postupu přípravy slitiny stříbra, jejího odlévání, výroby plechu, mincovního střižku, jeho úpravy včetně žíhání, bělení a leštění. Součástí je rovněž realizace vlastní ražby společně se zhotovením razidla. Použity byly historicky dokladované původní postupy, doplněné o některé moderní zařízení. Experimentem byla potvrzena správnost jednotlivých technologických operací, přičemž získány byly i nové poznatky o způsobu výroby razidla z nauhličeného svářkového železa, odlévání stříbrné slitiny do barchetu či mokrého leštění pískem. Jednotlivé fáze postupu jsou dokumentovány fotografiemi a podrobným komentářem.

Experimental coining of a Prague groschen replica

The subject of this paper is reconstruction of the manual coining of a Prague groschen from the reign of Wenceslaus II (1278–1305). The objective was to achieve the most faithful possible procedure of preparing the silver alloy, its casting, the production of the plate, the planchet, and its modification, including annealing, whitening and polishing. The investigation also involved striking and producing the die. The experiment confirmed that each technological operation was valid, and in addition new findings were made about the method of producing dies from carburized wrought iron, casting the silver alloy into fustian and wet sand polishing. Individual phases of the process are documented in photographs and detailed comments.

MOŽNÉ HISTORICKÉ TECHNIKY ZVÝRAZŇOVÁNÍ SVÁŘKOVÝCH DAMASKŮ

Patrick Bárta

Cílem příspěvku je rešerše vědomostí vztahujících se k výše uvedenému tématu včetně informace o nejnovějších poznatcích získaných autorem při řešení diplomové práce. Po stručném úvodu do problematiky je věnována pozornost jednotlivým technikám, tj. leptání, abrazivnímu broušení a řízené korozi. Na závěr je zhodnocena pravděpodobnost historického využívání jednotlivých technik pro zvýrazňování textury damaskových kompozitů.